måndag 1 juli 2019

Med vinden i ryggen!

Det blev faktiskt gjort något igår, söndag. Trots blåsten och värmen. Vi tyckte att vi behövde röra på oss, så en långrunda med Zelda blev det. Vi gick en bit av vandringsleden "Västanåleden", som klättrade uppför berget mot Gyllene Uttern och som sedan går vidare mot Brahe Hus.
Nu var det ju inte klättring i ordets rätta betydelse...... Leden följde en smal bilväg, så det var lätt att gå, trots brant stigning. Kan ju säga att det var skönt att det fläktade en del. Vi gick aldrig sista sträckan till Gyllene Uttern, utan vände tillbaka mot Gränna, via Kaffestugan, på höjden med utsikt över staden. Där fanns genvägen tillbaka! Branta trappor ner för hela berget, sen var det bara genom centrum ner till hamnen! Ca 9 km lång blev vår hundpromenad i 30-gradig värme. Ett dopp i Vättern efteråt satt som en smäck!
Resten av eftermiddagen tog vi det lugnt i varsin stol, i skuggan bakom bilen. AC:n fick jobba flitigt under hela dagen. Den är guld värd!

Måndag 1 juli!
De västliga vindarna håller i sig och ökar i styrka dessutom. Så vi lämnade ett blåsigt Gränna för att åka mot Ostkusten. Inte för att det blåser mindre där....  men det går kanske att hitta lite lä?
Från Gränna tog vi väg 133 mot Tranås. Inte alls något dumt val, för vägen var riktigt fin att åka. Inte bara skog, som det oftast är i Småland. Vi fortsatte på väg 32 till Eksjö, där vi bytte till väg 40 mot Västervik. Så vi har kört tvärs över Småland idag!
Slutstation för dagen är ställplatsen Sågen i Västervik.

Jodå, det blåser här också, men inte som i Gränna! En och annan skur har också "förgyllt" dagen.
Vi trodde att det skulle vara ett service hus färdigt i år..... men icke. Det ska vara klart våren 2020 enligt informationen på plats. Vi får väl se hur det går med det. Inget är påbörjat, ännu. Men här finns el, soptunnor och två "Bajamajor"! Lugnt och skönt, bortsett från blåsten då. Och för 140 kr/dygn är det klart godkänt.
I kväll grillar vi kycklingfilé på elgrillen och gör lite pytt av det som finns i kylen, kokta potatisar, svamp och nån grönsak.
I morron åker vi söder ut längs kusten. Flera alternativ att stanna på finns.....