tisdag 4 september 2018

På nya äventyr!

Vi blev hemma på Campingen över månadsskiftet. Vi fick några fina dagar som avslutning på Skönstavik.
Det var även en del jobb att klara av. Tog en dag hemma i lägenheten och tvättade. Samt passade på att våttorka golven, så det blev lite fräschare tills vi flyttar hem.
På campingen plockade vi ihop vårt "trädäck", eftersom vi inte planerar för en säsongsplats nästa år. Trallen körde vi hem och la ut den på balkongen vid vardagsrummet! Så nu har vi trädäck på balkongen, ja i alla fall på halva ytan! Så det var en del slit och släp, innan allt var på plats.
Måndag morgon, 3 september var det dags för besiktning av husbilen. Så någon sovmorron blev det inte. Medan Bosse var iväg på Bilprovningen , handlade jag det sista som skulle med i kylen.
Husbilen blev godkänd för ännu ett år. Så vi lämnade in nyklarna till campingvärden och började vår septemberresa!
TYSKLAND nästa! Och som vanligt har vi ingen rutt planerad...... Men vi körde iväg och bestämde oss för Öresundsbron,
till att börja med. Men väl på dansk mark bestämde vi oss för  att inte åka vår vanliga väg genom hela Danmark. Utan det blev färjan mellan Rödby och Puttgarden! Det var en ny väg för oss att åka. Bl.a åkte vi över den "nya" bron över Storströmmen, mellan Själland och Lolland.
Den äldre bron har vi åkt på tidigare år - med andan i halsen - då den är så smal!

Ja, det är kryss i taket! Bosse vill ju inte åka färjor.....
Men här sitter han på soldäck!
Stora vindkraftsparker fanns mitt ute i havet.....

Vi var framme i Puttgarden på ön Fehmarn, strax efter kl.17. Så det var bara att ta in på en ställplats i närheten.
Det blev små, smala, dåliga vägar ut till Campingen Wulfener Hals, Avendorf. Ett vindsurfing näste, men även en golfbana bredvid! Så billigt var det inte att stå på deras Ställplats, ca 28 euro för en natt! OK, vi hade tillgång till dusch och toa sammt kök för de pengarna..... men lite surt var det trots allt.
Idag drog vi iväg från Ställplatsen tidigt! Utcheckning innan kl.10! Det var en del velande innan vi kunde bestämma oss för vart vi skulle åka! Men till slut blev det Eutin, med sin nya Ställplats!  Platsen är en riktig höjdare, så snyggt ordnat!
Att valet föll på Eutin var att det fanns en lagom lång cykelrunda  i omgivningarna.
Så när bilen var på plats och lunchen avklarad, kastade vi oss upp på cyklarna för en ca 4.6 mil rundtur!

Det var en tämligen tuff tur, med sega, långa backar och motvind. Ibland gick cykelleden på en stig längs en åker! Andra sträckor gick på grusvägar, så det var allt lite slitigt idag.
Vi hade nog lite för stora förväntningar på cykelturen. Visst var det en del fina vyer, men inget exeptionellt! Eller är det så att vi börjar bli kräsna?
I morgon kör vi vidare. Vi tänker passera Hamburg för att stanna i Stade, som ska ha en fin gammal stadskärna.
Vi får väl se var vi hamnar.... för i bland ändrar sig planen under natten!