tisdag 18 september 2018

Sommarvärme!!!!!

Vi lämnade Greven vid 9-tiden på måndagen och åkte många mil på Autobahn, A1, tills vi kom upp till Östersjökusten, strax norr om Travemünde. En badort som heter Scharbeutz. Ett ställe att jämföra med Båstad, på hemmaplan. Campingen såg ju ganska trist ut, men skenet bedrog. Det är fina hygienutrymmen och köket är också godkänt. Vi bokade in oss för två nätter även här.
När lunchen var avklarad tog vi cyklarna och kärran, för att fylla på i kyl och frys. Här finns inget Lidl, så det fick bli Aldi, istället. Skillnaden inne i affären var knappt märkbar. Lite andra märken, men annars liknande varor. När maten var på plats i kyl och frys, blev det hundpromenad längs stranden.
Fortfarande sommarvärme i mitten av september! Jisses vad mycket människor som var på G! Inte bara pensionärer.......

Till kvällen nyttjade vi kökets ugn, till de sista stripsen vi hade i frysen. Grillade var sin ryggbiff, och till det ett glas rött. Så fick dagen guldkant som avslutning.
Tisdag morgon vaknade vi till en något kylig inomhustemperatur! Bara 12 grader! Och ute var det 10! Det blev till att sätta på lite värme på medan vi åt frukost. Trots de kalla nätterna så blir det upp mot 30 grader varmt på dagen! Helt otroligt! Det är 18 september!
Efter frukosten, hade vi planerat in cykling till Travemünde. Matsäck fixades och sen drog vi iväg. Ja inte var det lätt att cykla på strandpromenaden!  Kan inte fatta var alla lediga människor kommer ifrån. Det var inte bara pensionärer!  I vilket fall så zick-zackade vi oss fram och kom upp på Hermannshöhe.  Ett område ungefär som "klinten" i Danmark.

Med en härlig utsikt, passade vi på att äta vår lunch, innan vi cyklade vidare.
I Travemünde tittade vi på det gamla fyrtonet och ett stort segelfartyg, Passat.

Vi blev inte långvariga i Travemünde,
utan vi tog en cykelled ut på landet, allt för att slippa kryssa oss hem på strandpromenaden!

Det blev en tur på ca 4,4 mil i högsommarvärme!
Tillbaka i husbilen lastade vi in cyklarna och sen blev det en välbehövlig dusch.
Dagens middag blev panerade kotletter, kokt potatis och löksås. Minst lika gott, som en grillad ryggbiff!
I morron kör vi de sista 7 milen till Puttgarden, och tar färjan över till Danmark. Sen blir det 17 mil dansk motorväg och Öresundsbron, innan vi hamnar på svensk mark igen.
Troligtvis blir det övernattning i Landskrona och Lundåkrahamnen. Vädret i morron ska bli en repris på dagens..... så det lär bli varmt och soligt.
Det gör ju inget om det fina vädret håller i sig lite till.......