söndag 16 september 2018

Det blir inte alltid som vi tänkt oss!

Vi blev kvar på Ställplatsen i Fritzlar ännu ett dygn. Det lovades ju en del regn.... men det blev inte så mycket av det. Vi fick en riktig vilodag i stället. Såna behövs de också!
Fredag morgon bestämde vi oss för att åka till Koblenz, för att sedan åka längs Rehn.
Vi kom fram till Campingen i Koblenz, bara för att få veta att den var fullbokad! Lite beslutsångest blev det - vi hade ju ingen reservplan! Men där tog vi beslutet i en hast och hamnade i Kobern-Gondorf - vid Mosel! Tog in på Ställplatsen...... och mindes direkt -  vilket oväsen det var från trafiken på vägen, järnvägens alla tåg och pråmarna på floden! Det var ju ett antal år sedan vi var där förra gången, måste varit 2011. Ja, ja nu var vi där, så det var bara att göra det bästa av saken. Cykla kunde vi glömma, för det fanns ingen cykelväg, utan man får cykla på bilvägen - och där kör de inte sakta! Så det blev en vandring upp till borgruinen ovanför staden. Den låg 157 möh. Desutom var det fortfarande riktigt varmt, omkring en 28 grader.

Ännu högre upp låg en liten kyrka - men dit gick vi inte! I ställett tittade vi på utsikten över staden och Mosel.

Det blev inte så mycket mer gjort resten av fredagen. Och någon direkt nattsömn blev det inte!
Lördag morgon kom vi iväg ganska tidigt och tog vägen över bergen mot Rehn och St. Goar! Ett ställe vi varit på tidigare (2015). Efter att ha åkt serpentinvägarna, så kom vi ner till Campingen i St.Goar - bara för att mötas av skylten -Fullbokat! Ja, vi misstänkte att det kunde vara så, för husbilar stod parkerade på alla lediga ytor! På båda sidorna av Rehn!
Det blev kortslutning i tankeverksamheten - vart ska vi köra nu? Tankade bilen och körde ut från staden och hittade en parkering där vi stannade och fixade bränsle till hjärnan - lunch! Med mat i magen och kartan framför oss, tog vi beslutet att köra norr ut- igen! En bit på vägen mot Sverige! Som det kan bli! Men både Rehn och Mosel var alldeles för trångt för oss, som behöver utrymme.... för vi vill inte slåss om sista platsen för natten.
Efter många mil på Autobahn hamnade vi i Greven, en mindre ort vid Emskanalen, med en fin Ställplats. Vi fick en av de sista elplatserna och bokade in oss för två övernattningar direkt. Lagade lite god mat på spisen, delade en flaska rött och kände oss rätt nöjda med beslutet om att börja resan hemåt!
Söndag morgon och termometern visade bara 10 grader! Nu är det höst - på riktigt!
Men temperaturen steg under förmiddagen, så vi planerade in lite cyklings längs Emskanalen, efter lunch.
Det var ett bra beslut. Perfekt cykelväder, lagom varmt och bara lite vind. Dessutom nästan bara slät mark. OK, det var grus mesta delen, men det var inget löst grus att kämpa i! Cyklade 4.3 mil tor. Lagom långt. Och eftersom vädret var fint och det var söndag - så var vi inte precis ensamma att cykla längs kanalen!

I morron är det ny vecka och vi har redan kört runt i Tyskland i två veckor. Tiden rinner undan snabbt!
Det blir en del Autobahn körande i morron, för vi har bestämt oss för att komma upp till Östersjökusten igen. Sen blir det färjan Puttgarden-Rødby och Öresundsbron innan vi är på svensk mark igen.