tisdag 24 juli 2018

Vildmarksvägen - ännu en gång!

Efter två dagar i Storuman, var det dags att åka vidare.
Vi fortsatte på E45:an mot Vilhelmina, där vi vek av in på Vildmarksvägen. Det är fjärde gången vi åker där med den här husbilen.  Och det är lika fantastiskt, som första  gången.
Vi stannade till vid Litsjöforsen och tog några bilder, trots blåsten!

Sen var det bara att fortsätta till nästa fors - Trappstegsforsen. Den låg lite mer i lä, så det var klart behagligare att strosa runt där.

När vi var nöjda med forsande vatten fortsatte vi mot Stekenjokk.
Vi stannade vid gruvdammen, för där finns det gott om plats att fricampa på. Någon sommarvärme var det inte där och blåste gjorde det dessutom. Parkeringen ligger på ca 800 möh, så det är över trädgränsen. Efter en kopp kaffe tog vi på långbyxor, fleesetröjor och västar, för att gå upp till toppen med mast. Det var allt lite svettigt att gå uppför, med vinden i ryggen! Men väl på toppen blev vi snabbt avkylda av den friska vinden!

Utsikten är det ju inget fel på...... (Höjden  vid masten är 1035 möh.)
Vi vände snabbt nedåt, för vem vill bli urblåst?
Tillbaka i bilen bestämde vi oss för att övernatta på Stekenjokk. SMHI lovade avtagande vind, så det skulle nog gå att sova....
Tisdag morgon vaknar vi av regn! Väntar ut regnskurarna i sängen. Men till slut är det bara att stiga upp. 11.7 grader ute och 12.2 grader i husbilen - det är kallt! På med en massa kläder och ut på kisserunda med Zelda. Det gick undan, för Zelda gillar inte kyliga kisserundor!  Värmen var i gång när vi kom in, det kändes gott!
Vi har inte varit ensamma om att övernatta på kalfjället.......

Efter frukost fortsatte vi resan på Vildmarksvägen, mot Strömsund. Det var många fina vyer vi fick se på vägen. Men tyvärr går det inte att stanna för att ta kort. Men helt klart är det en perfekt tur om man vill se fjällandskapens många variationer.
Framme i Strömsund tog vi in på Campingen, och fick en av de sista lediga elplatserna. Även här är svenskar i minoritet! Det är nog 75% norrmän!

Vi cyklade in till centrum och fyllde på matförrådet på ICA, och lite vin från Systemet. Så nu överlever vi ett tag till.
Vad morgondagen ska bjuda på, har vi inte planerat ännu. Kanske blir vi kvar här, eller så fortsätter vi söder ut på E45.