söndag 22 juli 2018

E45:an.

Vi lämnade Storforsen efter frukost fredag morgon och körde de sista milen på väg 374, för att fortsätta på Inlandsvägen, dvs E45, mot Arvidsjaur. Vi stannade vid rastplatsen intill Piteälv och åt lunch. Vi passade också på att ta en titt på omgivningarna. Även här, norr om Storforsen, är älven storslagen!

Det var många "fricampare" längs älven. Men vi körde vidare till Arvidsjaur.
Framme på campingen fick vi platsen näst intill där vi stod för fyra år sedan! Som det kan bli! Efter lite kaffe tog vi Zelda och promenerade till "Lappstaden". En samling av kåtor, där Samerna bodde när de gjorde sin "kyrkplikt".
Ja inte var det mycket utrymme i de här små  husen!
Vi gick tillbaka genom centrum och Bosse tog en vända i ELON-butiken! EL-grill spanades in! Det är ju eldningsförbud i hela landet och på många orter får man inte grilla, inte ens med gasolgrill! Tillbaka på campingen tog jag ett bad och Bosse kollade in elgrillar på nätet! Efter lite dividerande beslöt vi oss för att det trots allt fanns ett behov av en sådan grill, med tanke på vad för mat vi har i frysen!  Ja, så blev det då ännu en pryl att hitta plats till.......

En OBH Nordica Optigrill blev det. Och plats fick den i garaget, efter lite omstuvning.
Men vi testade den inte på fredagskvällen, för då blev det Lasagne  till middag. Man får passa på när det finns tillgång till ugn!
Lördag förmiddag fortsatte vi söderut på en kurvig och bitvis ganska dålig E45. Vi stannade till i Sorsele och åt lunch, innan vi fortsatte till Storuman. Vi tog in på Campingen (finns ju inte så många fler alternativ) och ställde upp bilen medan åskan mullrade långt bort. Men inget regn och ingen åska drog in över oss.
En promenad till ICA blev det, för att köpa pommes till kvällens middag. Nya ELgrillen skulle testas och oxfilé fanns i frysen! Grillen fick klart godkänt - köttet blev perfekt! Pommesen däremot blev väl inte så bra! Kass ugn......
Även söndagen är vi kvar i Storuman. Bad på Campingens badplats har det blivit, samt en cykeltur  "Storuman runt"! Blev knappt 1.5 mil, så stort är det inte. Vi cyklade ut till Lupsholmen.....
En strandsatt, gammal ångbåt, var väl inte vad man förväntade sig här?!
Vacker är naturen i vilket fall som helst!

Vid Järnvägsstationen stod ett långt gammalt tågset.
Lok(?) och vagnar var faktiskt i fint skick - för sin ålder!

Tillbaka på Campingen, kom det faktiskt ett par regnskurar!  Inte var det mycket vatten i de där skurarna...... men blött blev det ändå.

I kväll har vi testat ELgillen, med laxfilé. Det blev bra, det också. Så trots funderingen om ett onödigt köp, så blev det en fullpott! Den här grillen kommer att användas flitigt, även i vinter hemma i lägenheten.

Ja så har ännu en vecka gått. Och vi har varit på resande fot i fyra veckor! Vädret har ju varit kanonfint hela tiden, även om det blåste mycket de första veckorna. Hoppas att vädret håller i sig ett tag till. Vi har ju bra mycket väg kvar, innan vi är i Blekinge igen!