lördag 7 juli 2018

Ska det aldrig sluta blåsa?

Den där blåsten håller envist i sig! Men man får väl vara nöjd med att solen visar sig.....
Incheckning på Långholmen är efter kl.14, så vi hade ingen större brådska att lämna Nyköping. Det blev till och med ytterligare en "stadsvandring" innan vi åkte mot Stockholm.

Vi kom i alla fall fram till Långholmen utan några problem. Google maps funkar bra, när vanlig GPS förpassats till någon gömma!  Väl på plats, tog vi en eftermiddagsfika och sen "gjorde" vi Gamla Stan.

Så mysigt att gå i de smala gränderna och förundras över alla gamla hus.

Det var perfekt promenadväder så vi tog även en sväng förbi Drottninggatan och Sergels Torg.
Efter dryga två timmar och 12 km till fots, smakade det bra med en grillad köttbit och lite rött innan vi nattade oss.
Dag två i huvudstaden bjöd på strålannde solsken och blåst. Cykling stod på programmet, så vi tog oss runt några av öarna.
Nästan 3 mil fin cykling blev det. Fina cykelvägar hela tiden.
Tillbaka på Långholmen var det ju mycket kvar av dagen, så vi tog en promenad också! Hornsgatan över hela Södermalm! På tillbakavägen hamnade vi på en massa bakgator - och fick se ännu en gammal del av Stockholm. Gamla Lundagatan med kullerstenar och små trähus med innergårdar. Svårt att tro man är i "storsta'n"!
Ja solen har ju lyst från en blå himmel, men den där blåsten hade vi kunnat vara utan!
Men det verkar som blåsten bestämt sig för att stanna!
Efter två intensiva dagar i huvudstan, kände vi oss nöjda, så efter frukost torsdag morgon fortsatte vi vår resa norrut. Vi passerade Norrtälje och hamnade så småningom i Östhammar! Ett litet samhälle i Roslagens norra del. Vi tog in på Campingen i byn och gick sedan en tur i "centrum".
En liten "småstadsidyll", som påminde lite om Kivik.
Tillbaka på Campingen blev det ett dopp i badviken - trots halv storm! Men badtemperaturen var klart godkänd. Vi hade bokat två nätter, så dag två åkte cyklarna fram! En cykeltur till Öregrund stod på tur.
Det blev 3.7 mil tor. Och Öregrund var en riktifgt "västkust"-pärla! Det kändes som man var i Bohuslän!

Vi ångrade nästan att vi valt Östhammar för våra övernattningar. Men jisses vad det blåste i Öregrund! Gick inte att hitta lä nån stans! Så trots allt var Östhammar helt OK, för där hade  vi lä bakom husbilen!
Ja, så var det lördag igen...... och vi fortsätter vår resa norr ut. Gävle var målet för dagen. Men det blir inte alltid som man tänkt sig. Efter diverse shopping i köpcenter utanför Gävle chansade vi på att få plats på Ställplatsen! Ja det är till att vara optimist! Naturligtvis var där fullt! Så det blev till att åka vidare några mil norr över. Vi stannade i Sandarne straxt söder om Söderhamn.  Här står vi bra i Gästhamnen, visserligen utan el, men det duger bra för natten. I morron fortsätter vi norrut. Vi får se var vi övernattar i morron! Vi har ju inga tider att passa, så varför jäkta?