torsdag 19 juli 2018

Vi lämnar kusten.......

Som det kan bli! Vi lämnade Skelleftehamn och styrde kosan mot Piteå. På vägen skulle vi stanna vid Jävre rastplats och tömma gråvattnet. Men vi blev kvar. För en alldeles ny Ställplats med 46 elplatser fanns där. Så ny att de sista platserna inte var helt klara!

Å så finns där ett rökeri...... så det blev nyrökt regnbåge och röding inhandlat tillsammans med dressing/sås. Rödingen testades som mellanmål på knäckebröd! Så gott. Regnbågen åt vi till middag med färskpotatis och såsen, som var supergod!
Eftersom Ställplatsen var en riktig höjdare, trots närheten till E4:an, så bestämde vi oss för ytterligare en övernattning. Det blev en riktigt slapp dag i solen. Såna dagar behövs de också.
På onsdagen lämnade vi Jävre och åkte in tillVästra Kajens Camping i Piteå. Det var på vinst och förlust, för vi hade hört att det var svårt att få plats. Men vi hade tur och fick en bra plats, där det fläktade lite.
Som vanligt blev det en kortare stadsvandring. Inte så mycket att se i centrum, staden är inte  så stor.

Det var lite fina trähus vid Rådhustorget, annars var det mest nyare hus. På tillbakavägen fylldes matförrådet på via ett besök på COOP.
Till kvällen blev det grillad fläskfilé och den sista potatissalladen från Lidl.
Anledningen till att det var så fullbokat på  Campingen, stavas: norrmän! Vi  var bara ett fåtal svenska bilar där. Och platserna bokas redan i februari!
Platsen vi fick var bara ledig en natt - men det räckte. Så idag torsdag åkte vi vidare. Nu inåt landet. Vi skippar  resten av kuststäderna och även Björkliden och Abisko, och vänder så sakta hemåt.
Dagens mål är Storforsen nordväst om Vidsel längs väg 374. Jodå, även här har vi  varit tidigare. Men vissa  ställen vill man se många gånger! Så vi checkade in på Storforsens Camping, för att under eftermiddagen vandra längs den storslagna forsen!

80 meter i fallhöjd är det, och det är inte lite vatten som far fram! Bästa ordet för den här naturupplevelsen är just: storslaget!
Det var ju inte bara forsen som var målet för vissa besökare, utan även bad i "Döda fallet", som är den ursprungliga älvfåran.

Här i plurret vid sista bilden tog även Siv ett dopp! Klart man ska kunna säga att man badat i Storforsen.......
I morron åker vi några mil till på väg 374 för komma till E45:an, som vi tänkt åka söder ut på. Arvidsjaur känns som ett lagom avlägset mål för fredagen, men vem vet var vi hamnar?