onsdag 27 juni 2018

På tur igen!

Måndag morgon packade vi ihop vår säsongsplats. Vindskyddet tog vi ned och lastade in i Berlingon, som vi lämnade i Nättraby, när vi åkte iväg. Med allt ordnat för resan norrut åkte vi iväg till första stoppet, som blev Kalmar. Bauhausvaruhuset fick ett besök och en ny Dremel inhandlades. Den förra fick "kaffe" när garageluckan fixades i Ulricehamn! Efter shoppingen blev det en plats på Ställplatsen i Kalmar hamn. Duger för en natt. Det är lite oroligt med trafik och mycket människor runt ikring.
Vi passade på att besöka Kalmar Slott och Leonardo da Vinci-utställningen. Hmm första gången jag betalde "pensionärsinträde"! Svårt......? Men utställningen var väl värd besöket!

Vilket geni den mannen måste varit!
Vi tog även en tur inne i slottet.

Det var en del att titta på........

Tisdag morgon lämnade vi Kalmar och fortsatte en bit norr ut. Vi åkte ut och tittade på Revsudden. Där finns Ställplats och Camping. Men det var i blåsigaste laget för oss, så vi åkte vidare. Tog Mönsterås kustväg och åkte på småvägar mot Timmernabben. Vi var inne och tittade i Pataholm. En pytteliten by, med gammal bebyggelse. Där har vi inte varit sen vi hade vår segelbåt! (Och den sålde vi 1995!)
Vi stoppade vår resa i Timmernabben. Ställplatsen letades upp och vi hittade en plats där det var lä för vinden. Det blev tom ett dopp i havet under eftermiddagen.
I dag, onsdag började dagen med en strålande morgon.

Så efter frukost blev det en långpromenad med Zelda. Var och tittade på ett gravfält och på hemvägen gick vi in och handlade rökt lax hos Nabbens rökeri. Det blev både kallrökt och varmrökt och så lite skagenröra. Tanken var att göra baugetter med röran och kallrökt lax..... men baugetterna var slut i lanthandeln, så det fick bli lax och röra på rostat bröd. Det gick bra det också. Eftermiddagen vilade vi i varsin solstol, precis som pensionärer ska göra! Ett dopp i havet blev det också innan middagen, som blev den varmrökta laxen med nypotatis och gräddfil! Supergod lax, helt perfekt rökt...... Nu är vi mätta och belåtna och funderar på vart vi ska åka vidare i morgon......

På återseende,
Siv & Bosse.

PS. Ingen solnedgång över havet, men en fin himmel med fullmåne duger bra, det också.