fredag 15 augusti 2014

Stadsvandringar i parti och minut....

Solnedgångar har vi haft många fina. Men i Ljusne blev den lite extra!
Det dröjde inte många minuter förrän det började regna....

På onsdagen (13/8)  åkte vi vidare mot Gävle, men stannade inte över natten. Den obligatoriska "stadsvandringen" gjordes. Och Gävle är inte dumt alls...

Vi fortsatte till Älvkarleby. Och hamnade på Campingen vid Dalälven. Fiskecamping, naturligtvis, men den är helt OK. I närheten ligger en stor kraftstation med flera dammar. Promenad avstånd, men vi tog cyklarna. Får väl spara på krafterna när vi redan "gjort " Gävle.

Byn var betydligt större än vi trott. Det märkte vi när vi cyklade ett annat håll tillbaka till Campingen.
Passade även på att tvätta lite kläder. Och så bokade vi plats på Långholmens Husbilscamping. I morron blir det storsta'n!
Men vi hade ytterligare ett besöksmål innan Stockholm. Så vi körde "Jungfrukustvägen" ner till Norrtälje. Märkligt nog fanns inte Norrtälje med i vår guide "Värt att se i Sverige". Men den platsade helt klart där!

Efter Norrtälje var det "bara" den där sista sträckan till Långholmen. Ja, det blev ju inte som vi tänkt oss. Vägbyggen både här och där! Så det var ut och in genom betalstationer, men till sist kom vi rätt. Och platsen vi blivit tilldelade var riktigt bra. Ja, man får ju inte ha för stora förväntningar, det är ju trots allt bara "en parkeringsplats" med elstolpar. Sen finns det ju baracker med toa och dusch.
Rastning av hundarna - Långholmen runt! Sedan fram med cyklarna för en tur på Södermalm.
Vi passerade bl a Mosebacke och Götgatan med alla sina restauranger. Efter en timmes cykeltur var det gott att få lite mat i magen och lite rött till.
Idag fredag (15/8), har vi traskat Gamla Stan runt! Hundarna hade vi med, och som vanligt märks de knappt, trots trängsel och barn som vill klappa. Två timmar i smala gränder och massor av folk, suger musten ur både två och fyrbenta!

Det blev även en promenad på Drottninggatan (Norrmalm), med alla affärer, innan vi gick tillbaka till Husbilen.
Eftermiddagen har ägnats åt att vila våra trötta kroppar!  Och som sanna pensionärer har vi "vilat middag"!
I morron åker vi vidare söder ut. Lämnar ett Stockholm som ska intas av mängder av löpare, som ska springa "Midnattsloppet"!
Efter två dagar med folkträngsel, bilträngsel och cykelhuliganer, far vi vidare mot mer sansade trakter!