söndag 26 augusti 2018

Öland - igen!

Så kom vi äntligen iväg - men utan att paketet dykt upp i brevlådan! Ändå gav vi PostNord en dag extra!
Vi kom iväg på eftermiddagen den 23:e och åkte mot Öland. Sommarvärmen hade avtagit och ersatts av en höstkänsla. Men hösten kan ju vara fin den också!
Vi stannade i Sandvik på norra Öland. Blåsigt som attan, men ändå en ljummen vind. Gick inte att hitta riktigt med lä för att sitta ute, så det blev en sen eftermiddag och kväll i bilen.
Fredag åker vi vidare norr ut på ön. Vi hamnade på Ställplatsen i Böda hamn.Vädret är betydligt ostadigare och så blåser det smådjävlar. Molnen drar fram och skymmer solen, så det blir kallt! I alla fall blir det kallt när man sitter still och stickar och lyssnar på ljudbok. Det blev en vilodag på fredagen, såna behövs de också. Lite regnskurar drog över oss på kvällen.
Lördagens väder var lite bättre. Växlande molnighet, men fortfarande blåsigt.  Vi hade bestämt att vi skulle cykla till Ölands norra udde och fyren Långe Erik. Det blev en tuff cykling på grusvägar genom skogen innan vi kom fram till fyren. Där smakade matsäcken bra, innan vi fortsatte runt udden, hemåt.

Ja, det blev en tuff cykling, även på hemvägen. Rejäl motvind, förbi Neptuni åkrar och Byxelkrok! Dessutom fick jag punktering på framhjulet, straxt efter Byxelkrok! Tur Bosse laddat cykelväskan med reservslang och verktyg!

Det var inte helt bussigt att få bort däcket, så vi (dvs Bosse) kunde byta slangen! Tog en bra stund att fixa, men sen gick hemvägen utan bekymmer. PUH!

Norra udden runt blev nästan 5 mils cykling.
Vi såg mängder av slånbär längs vägen.
Så det är inte bara äpplen och päron det är gott om i år.
Tillbaka i bilen satt det fint med en kopp kaffe! Till kvällen blev det lite gott grillat och ett glas rött. Det hade vi gjort oss förtjänta av!
Någon fin solnedgång blev det inte....
Men ändå häftig! Ett regnväder var på väg in.
Regnet kom under natten. Morgonen blev solig igen. Men nu är det hösttemperatur, när man stiger upp. 12 grader och hög luft, det känns kyligt! Vi är kvar på Ställplatsen i Böda hamn även idag. Det blev ingen mer cykling, utan en promenad runt samhället. Efter lunch fick vi lite lä bakom husbilen, så det gick att sitta ute och njuta av solen, så  länge den visade sig. Vädret är blåsigt och ostadigt, så det är definitivt höst på G! Men vi ger inte upp vårt mobila liv ännu på ett tag. Vi är väl inte riktigt klara med Öland ännu, så vi får se vad vi hamnar i morron. För då blir det säkert en "ny" plats!