torsdag 26 juli 2012

Resedagboken fortsätter...

Onsdag 18/7.
Vi lämnar ett regntungt Voss. Vi har en bit kvar att köra på den "gamla" rutten innan vi kan göra ny.
Kör via Gudvangen till Flåm. Här var vi för länge sen, fast då åkte vi motorcykel.
Turistbussar i massor i Gudvangen.
Centrum, Gudvangen....
I Flåm var det besök av ett gigantiskt kryssningsfartyg! Jisses vad de är stora!!

Flåms gamla järnväg.

Det var TVÅ kryssningar på besök i Flåm.
När vi tröttnat på Flåm åkte vi vidare mot Aurland.
Aurland, med fjorden mot Flåm

Aurland
Sen tog vi världens längsta vägtunnel, 2450m lång, Laerdalstunneln! När vi kom ut på andra sidan var det ett helt annat väder: SOL!
Vi stannade i Laerdalsöyri. Där vi fick en solig eftermiddag och kväll.

En behövlig promenad i gamla Laerdalsöyri, blev det innan grillen åkte fram!
Gamla hamnen i Laerdalsöyri.

Gågatan i Laerdalsöyri.

Laerdalsfjorden.
Gissa om vi njöt av solen efter allt regnande?!

Torsdag 19/7.
Eftersom det inte blir några fler färjor för oss, blev det att planera ny rutt!! I tankarna hörde jag GPS:en -
"räknar om rutt - gör en usväng när det går!"
Och det blev nästan en u-sväng! I alla fall tog vi väg E16 öster ut. Vi åkte över Filefjell ( en väg vi åkt tidigare, fast då västerut). Men HERRE GUD!, vilken dålig väg! Det var rena tvättbrädan att åka på!
Till försvar får jag väl erkänna att det byggs en tunnel genom fjället och vägen i stort ska säkert fixas till. Men just nu var den kass.
Efter Filefjell passerade vi Fagernes, här bytte vi väg till väg 33. Sedan vidare genom Dokka, för att komma fram till Gjövik.
Efter Gjövik var det E6 mot Lillehammer som gällde.
Vi fick en fin kväll med sol i Lillehammer. Vi slängde ihop lita att äta och kunde faktiskt äta middagen ute i solsken! Sen blev det en promenad till centrum.
Hundarna behövde gå av sig efter en dag i bilen, och det behövde vi också. Lagom tillbaka efter nästan två timmar kom regnet!
Ja, vi blev inte förvånade precis!
Lillehammer, centrum

Lillehammer, centrum.
Lillehammer kyrka.
Fredag 20/7.

Den nya rutten innebar att vi tänkte ta oss till Trondheim! En dryg dagsresa på ca 34 mil!
Det är inte så att man som i Sverige kör dessa milen på några timmar! Åh nej. Här är det igenomsnitt 60-65 km/tim som gäller!
Backigt, krokigt och smalt!
Vi åkte över Dovrefjellet. Vi tänkte stanna för att gå en tur. Men terrängen var inte lämpad för fjällvandring. Mycket sly och myrmark, så inte en endaste vandringsled fanns!
Men vackert var det, trots regn!

Vi tog kortare stopp för att fika och rasta hundarna på vägen. Framåt kvällningen var vi framme i Trondheim. E6:an från Lillehammer till Trondheim var riktigt bra, för att vara i Norge.
Vi hittade en ställplats en bit utanför centrum. Tog en macka och gick sen in till centrum. En lagom hundpromenad efter en dag i bilen.
Gammal bro i Trondheims centrum.
Trondheim, centrum.
Nidaros Domen ville jag besöka igen! Det är en så fantastiskt vacker kyrka. Jag kan gå där i flera timmar, bara Bosse orkar vänta!
Väntan......
Det finns hur mycket som helst att se bara på utsidan av kyrkan! Eftersom vi kom sent, fanns det inte någon möjlighet att gå inne i kyrkan. Det var stängt för dagen!

Nidaros Domen.
Del av framsidans utsmyckningar.
Men det fanns annat runt kyrka att titta på ......
Trollkonst?
Brunnslock.
Jag vet inte hur det gick till, men när vi satt i bilen och vilade efter vår tvåtimmarsvandring, så föreslår jag att vi ska fortsätta upp till Mo i Rana! Måste drabbats av något virus! Vi hade ju bestämt att vi skulle åka E14 mot Sverige och Östersund!

Sträckan mellan Trondheim och Mo i Rana har vi aldrig åkt, så Bosse var genast med på noterna!

Lördag 21/7.

Vi lämnar ett Trondheim i regn och kör mot Mo i Rana. En sträcka på ca 48 mil. Det är E6:an som går hela vägen upp till Narvik. Men dit skulle vi inte!!!

Landskapet norr om Trondheim påminnde mycket om Dalarna. Det var mycket jordbruksmark och öppna fält. Inte bara en massa fjäll och fjordar!
Regnet öste ner nästan hela tiden vi körde, så visst, förtar det en hel del av intrycken. men regnet gjorde att bilen rullade på.
Bara små korta stopp för att kissa hundar och dricka kaffe!
Nästan framme i Mo i Rana är ytterligare en tunnel avstängd!! Det blir till att köra gamla vägen över Korgfjellet! Snacka om serpentinväg! Men här var vägen nyasfalterad och det gick att möta en långtradare på de flesta ställena längs vägen! Men visst är det trångt!
Vi kom ner och mitt hjärta ramlade ner från halsgropen till rätt plats! PUH!! Sista milen gick utan mankemang.
Regnet har förföljt oss hela resan, så visst regnade det när vi kom till campingen!
Efter så många mil på norska vägar somnade vi gott efter en sen middag med lite rött till.

Söndag 22/7

VILODAG!!!!
Vi sov länge och åt en sen frukost. Vi kollade in väderprognosen och det skulle vara uppehåll
från regnandet mitt på dagen! Klart att det blev en promenad in till hamnen och centrum då.
Efteråt blev det vila. Korsordslösning och lite stickning för min del. Bosse tog ett huvudvärkspiller och gick till sängs en stund.
Ranafjorden med Havmannen.
Måndag 23/7
Tillbaka i Svea Rike ( med hopp om bättre väder!!).
Fyra mil kvar av norska vägar och ett fjäll som ska passeras, sen är vi tillbaka i Sverige! Men tro det eller ej!  Vi lyckas komma i ett tunnelarbete till, så ytterligare en gammal sträckning över fjället för att komma till Sverige ska genomlidas! Även här hade de fixat ny beläggning, så överfarten blev ganska odramatisk. Några renar med kalvar fick vi en glimt av också.....

Framåt eftermiddagen var vi framme i Storuman och gissa hur vädret var? Jo, det regnade där också!