tisdag 24 juli 2012

Norge, i år också.....

En resedagbok......
Lördag 14/7 Kör vi mot Norge på E18. Straxt efter gränsen stannar vi vid Örje slussar.
Även Norge har slussar... och fina gamla båtar.

Gammal trotjänare

Ångbåten Hans, som kör turister på Rödenessjöen.

Vi åkte straxt söder om Oslo i tunneln som går under Oslofjorden, dvs "Oslofjordtunneln" som är ca 7,5km lång och med en lutning på 7%!
Stannade i Notodden på ställplats vid Tinfoss älv och kraftstation. Uppehållsväder och en fin promenad längs älven och den gamla delen av kraftstationen.
Kraftstationen

Tittar man noga så är regnbågen dubbel.
Söndag 15/7. Resan går vidare. Vi kör via Hardangervidda. Ja, egentligen straxt söder om själva Nationalparken, på E134.
Vi stannade vid Haukelisäter, på kalfjället och gick "på tur"! Det blev dryga två timmars vandring.
Blåsigt och kallt.

När vi kom tillbaka till husbilen stod termometern på 8 grader! Sov över på kalfjället med värme på!
Det behövdes, för på morronen var det knappt 6 grader!

Måndag 16/7. Vi lämnar ett kallt och blåsigt fjäll. Men den "nya" vägen är stängd pga tunnelarbete, så vi måste köra gamla vägen ner för berget!
Serpentinväg och dessutom smal!! Som tur är dirigeras trafiken, så, vi riskerar inte något möte, men det är smalt och trångt ändå!
Vi kör via Odda mot Brimnes. Norr om Odda är det dags för nya serpentinvägar, smala så det inte går att mötas, på sina ställen!
Bergssluttnigarna är fulla med bär och fruktodlingar.
Sevärdheter finns det gott om på vägen. Och där finns naturligtvis souvenirer att köpa...
Låtfossen, med stenbro.
I Brimnes blir det färja över till Bruravik! Det var precis så vi klarade på och avfart från färjan utan att slå i det långa överhänget bakom bakre hjulaxeln!

Det byggs en bro över sundet straxt söder om Färjeläget, men den är inte klar förrän sommaren 2013.
Vi åker väg 13 och Vallavikstunneln på 7,5 km! Det är nog den enda tunneln i världen som har en rondell!!
Det är vägen från den nya bron som ska ansluta i tunneln. Det var inte precis vad vi förväntade oss att råka ut för i en tunnel!!
Det blev ytterligare en lång tunnel (4,2km) innan vi kom fram till Voss. Här stannade vi två nätter och vilade efter alla krokiga vägar.
Gångbro över älven Vosso.

Voss, stad.

I Voss bestämde vi oss för att på GPS-sätt "räkna om rutt"!! Vi hade tänkt oss åka längs fjordarna med flera färjeöverfarter. Och så småningom "Atlant vägen" söder om Kristiansund.
Men efter färjan vid Brimnes, så fick vi tänka om. Många på/av-farter på färjorna är korta och branta och passar inte vår långa låga bil.
That´s it!!

Fortsättning följer, nästa gång vi har tillgång till internet!