torsdag 4 augusti 2016

På tvärs - igen!

Det blev två övernattningar på Strömstad Camping. Det är väldigt bra ordnat för husbilar, med asfalterade platser för bilen och plattor för stolar och bord. Runt allt är det gräs.
Trots att vinden var "rejäl" gick det att sitta ute på kvällen. I alla fall så länge det fanns sol på "uteplatsen".
Det var en fin solnedgång från "utsiktsberget" på Campingen.

Dagen efter var det fortfarande riktigt blåsigt och en del moln drog förbi. Men vi tog cyklarna för en tur ut på öarna med broförbindelse, i Strömstads närhet. Trots vinden fick vi en fin cykeltur på drygt 3,3 mil. Men lunchpausen blev kort! Det var inte skönt att sitta still i den kalla vinden.
Två nätter i Strömstad räcker. Campingen var i det närmaste fullbelagd båda dagarna. Och svenskar är i minoritet.......
Onsdag morgon planerade vi för vår fortsatta resa. Vidare längs Västkusten eller inåt landet - igen!
Regn skulle det bli oavsett vart vi åkte, men förhoppningsvis lite mindre blåst inåt landet. Men innan vi lämnade Strömstad var det tvunget att inhandlas Baguetter med Skagernröra, från Strandboden! Köpte sådana förra året när vi var här..... och röran är "outstanding". Skickade iväg Bosse att handla medan jag plockade ihop i husbilen. Jodå vi fick varsin baguette till lunchen, och dessutom en stor burk med extra röra att ha till skinkmackorna vid andra tillfällen!
När allt var inpackat i husbilen igen var valet av resmål inte så svårt! Det blev Trollhättan och Ställplatsen vid Slussområdet. Den var helt ny förra året när vi var här. Men den var utökad med några fler platser och platsen för tömning var omgjord - mycket bättre.
Vi hade tur när vi kom och fick en av de få platserna som var lediga med utsikt över kanalen. En promenad runt slussområdet och så lite tid i varsin stol vid bilen, hann vi med innan regnet kom.
Ställplatsen fylldes på snabbt och innan klockan var sexton, var det fullt......
Det var inte många som satt ute till kvällen.... det var rejäla skurar som drog in.
I morse var det vindstilla vid Kanalen. Men vädret ser allt lite lurigt ut. Trots det tänker vi faktiskt stanna en natt till här! Tyvärr finns det inte så många bra cykelvägar i omgivningen. Vi cyklade till Vänersborg förra året vi var här, så det behöver vi inte göra igen. Men SAAB-museet ligger på gångavstånd, så det kan kanske bli ett besök där.