tisdag 9 augusti 2016

Åh så tog resan slut!

Men först "gjorde" vi SAAB-museet! Det var faktiskt riktigt kul att titta på alla de gamla SAAB:arna som vi mindes från uppväxten.
Och de obligatoriska "Picknick" väskorna som innehöll "allt" för en lyckad utflykt.
Stolar och bord ingick ju också i utrustningen! Jodå, vi hade den här utrustningen i vår första "husbil" - en VW-buss i slutet på 70-talet!
Sen fanns det ju andra SAAB-modeller som gav Bosse huvudvärk! SAAB 99!!!
Vi hade en sådan i början av 80-talet! Det var inte mycket som var rätt i den bilen. Måste varit ett måndagsexemplar!
Andra modeller som var mer udda och en del som aldrig blev någon tillverkning av fanns också. Sen var där ju alla deras Tävlingsbilar och sportmodeller!

När vi var nöjda med bilar gick vi utanför och tittade på Ångloket.

Det var stort! Hjulen var ju lika höga som mig, Siv. Men det är ju iof inte så svårt att bli. Men i alla fall....
Kvällen vid Trollhättans kanal innehöll planering för en cykeltur! Mot Hunneberg och genom Vänersborg på tillbakavägen. Om nu vädret skulle bli "cykelväder"!
Solnedgång över Slussen i Trollhättan.
Men det blev inte cykelväder på fredagen! Blåsigt och mulet och så lovades regnskurar. Så i stället drog vi vidare mot Vätterns västra kant och HJO! När vi åkte mot Hjo, kändes det som ett bra alternativ att ha skippat cyklingen. Det var rejält blåsigt......
I Hjo var det soligt. Men blåsten kom vi inte undan! Vi fick ändå en campingtomt som låg hyfsat i lä! Tyvärr får man ju inte välja sina grannar...... Men, men det kan alltid vara värre!
En liten cykeltur blev det på lördagen. Runt staden med alla fina trähus. Vi hade tur för det var Veteranbilsrally i staden! Oj vad många fina gammelbilar vi fick se.......

Innan vi återvände till Campingen cyklade vi ner till hamnen. Och där fanns ett gammalt smalspårigt LOK med vagnar......
Det har blivit mycket LOK i sommar!
Men även en Ångbåt låg i hamnen. Och sådana väcker ju alltid Bosse's intresse....
Så den studerades ingående, innan vi cyklade tillbaka.
Tre nätter på Campingen stannade vi och det var lagom. Måndagen var grå och mulen.
Och Campingen höll på att invaderas av Dragspelare! Det är dags för den årliga "Dragspels Stämman"!
Nu är vi tillbaka på Skönstavik. Vädret är lika blåsigt här som vid Vättern. Men "vår" plats ligger bra till för att undgå de värsta vindarna. Så nu njuter vi på hemmaplan några dagar!