torsdag 24 juni 2021

Landskrona.....

På vår väg mot Landskrona åkte vi genom det Skånska landskapet. Inte det lättaste att hitta vägar som går på tvären i Skåne. Norr - Syd, är inga bekymmer. I vilket fall som helst, så var det en helt fantastiskt tur på tvärs genom Skånes landsbygd.
I närheten av Vombsjön...... trodde vi att vi åkte rakt genom sjön!
Det var blått på bägge sidor om vägen.
Men det var inte vatten - utan blommor! Honungsfacelia, heter blommorna, som lockar bin och fjärilar. De änvänds som gröngödslingsväxt. Dvs, de plöjs ner i åkern som gödsel. Kanske har det att göra med det ekologiska jordbruket?

Ja, till slut kom vi fram till Lundåkrahamnen.
Vi blev faktiskt förvånade när vi kom fram - för det fanns gott om lediga platser! Så vi knep en av de första, så det skulle vara nära till disken och duschen! Tror bestämt vi börjar bli lite bekväma.
Några platser fylldes upp under kvällen, men ändå var det gott om luckor, framför allt längst ut på udden.
Onsdagen blev en vilodag, vilket var precis vad vi behövde.
Men idag behövde vi röra på oss, igen. Så cyklarna åkte fram, matsäck packades och sen gav vi oss iväg mot Helsingborg- i motvind! Vid Borstahusen  går cykelvägen längs stranden, grusbelagd och i motvind, var det lite tungt att cykla.
Sen kom Glumslöv, med alla backar!
Tur vi hade elhjälp, när vi skulle upp för den här långsträckta backen - dessutom i motvind! Men vilken utsikt det var, när vi väl var uppe!
Turen fortsatte på fina cykelvägar, det mesta asfalterat.
Vi passerade Fortuna, med sina fina hus och massor av rosor, som parfymerade luften med söta dofter. Nästa by var Rydebäck och sen kom vi till Råå. Där stannade vi för att ta lunchpaus! Bara 7 km kvar till Helsingborg, men vi bestämde oss för att vända tillbaka, när vi ätit klart.
Råå är ett mysigt fiskesamhälle, med många fina äldre hus och gränder med kullerstensgator.
Hemvägen blev betydligt lättare att cykla. Vi hade en fin medvind och minst en lång nedförsbacke!
Turen blev 45.5 km. Det kändes lagom idag.
I kväll plockar vi fram grillen och lägger på lite fläskytterfilé. Som vanligt potatissallad och röstad lök, till. Kan nog bli ett glas rött oxå - bara för att vi förtjänar det!
Vi blir kvar i morron, Midsommarafton, också. Sen får vi se vart vi åker efter det......