söndag 25 maj 2014

Hit och dit och kors och tvärs!

Lite på det viset har resan fortsatt i Danmark! Vi tog en extra vilodag i Vordingborg, med strålande solsken och bad i havet! Cykeltur i centrum, hann vi också med. Qeylah var trött av både värme och föregående dags trappvandring på Mön, så hon ville inte gå någon promenad! På fredagen lämmnade vi ett regntungt Vordingborg och åkte vidare över Lolland, för att ta färjan till Langeland.
45 min tar resan över sundet. Och det regnade även på Langeland och Tåsinge. När vi kom upp på Fyn började vädret klarna. Och vädret blev bara bättre när vi kom över på Jylland. Vi hade bestämt oss för ett par dagar i Ribe. Några samhällen innan Ribe blev det trafikstockning! Det här var orsaken:
 En något ilsken svan stod mitt i vägen och gjorde utfall mot bilarna som försökte ta sig förbi! När vi kom förbi, såg vi orsaken till svanens frustration!
Fru med åtta (8!) ungar låg precis vid vägbanan! Undra om de tänkt sig komma över vägen de också?? En bäck fanns precis bakom dem!
Ja, ja vi kom fram till Ribe och tog in på Campingen. Märkligt nog blev vi tilldelade en plats på samma område som för två år sedan! Vi bokade två nätter direkt, för en stadsvandring i Ribe var ju bara tvunget!
Så på lördagen blev det promenad i centrum, med alla de gamla fina husen och de smala gränderna.

Vi hittade en Stadspark, som låg lite gömd bakom husen!

En Svan låg mitt i dammen och ruvade. Änder med nykläckta ungar fanns där också! Zelda tyckte de senare var lovligt byte!
Innan vi gick tillbaka till Campingen, tog vi oss upp på den gamla Borgruinen.
Utsikt över takåsarna och Ribes Domkyrka.
Det var skönt att sitta ner en stund och pusta ut i värmen!
Tillbaka på Campingen blev det en eftermiddag i solstolarna! Som sagt, det gäller att passa på....

Idag, söndag packade vi ihop och åkte mot Römö. Det blev en promenad med hundarna uppepå strandvallen.

I år fanns det inte lika mycket fåglar på strandängarna som förra gången vi var där. Men bl a en Häger, lyckades Bosse fånga på bild precis när den ska till att landa i det grunda vattnet.
Varmt och soligt och bara lite vind, var det när vi gick promenaden på Römö. Tillbaka i bilen blev det lunch och så kartläsning! För vart vi skulle fortsätta hade vi inte planerat! Ja, har man semester, så har man! Och då tar man dagen som den kommer.....
Till slut bestämde vi oss för att åka till Silkeborg! Det är ju lite kuperat i dessa trakterna och "Himmelsbjerget" ligger ju straxt utanför staden. Lite omväxling på det platta södra Jylland kan ju inte vara fel! Ja, inte har turistsäsongen kommit igång, för Campingarna har bara Receptionen öppen någon timme på förmiddagen. Men vi hittade oss en plats och fick vårt eftermiddagskaffe, till slut.
En stig längs sjön skulle gå mot centrum, så den passade vi på att testa! Vissa dagar blir det dubbel motion!
 Eftersom det är lite kuperad terräng i Silkeborgs omgivningar, så fanns det faktiskt en "fors" som rann genom staden. Även en sluss finns det! Ja jisses, vad man kan hitta!!

Promenaden tillbaka till Campingen gick på en gammal järnvägsbank. Cykel- och gångväg genom en vårgrön bokskog! Visst är maj en ljuvlig månad!!

Lite grillat och ett glas rött, avrundade en bra söndag!!