fredag 2 augusti 2013

ALVARET!


Närmare bestämt det större av dem, det på södra Öland, hamnade vi på igår! Det blåste rejält, så det var inte att tänka på att stanna någon stans vid havet. Hundarna och jag fick en svettig runda, trots blåsten.









Som tur var fanns det vatten att svalka sig med. Det har väl kommit en del regn i veckan, även på Öland.


Blommor i den blå färgskalan fanns det gott om. Men mest var det ju enbuskar och sandsten. Och så de där otroligt långa stenmurarna, som det inte finns något slut på.....
De blev nog inta lagda på en förmiddag!
Efter mycket vandrande hit och dit gick vi tillbaka mot husbilen. Och vad står då i vägen för mig och hundarna, precis där vi ska gå över staketet??!! KOSSOR!! Jag gillar bara kossor, när det är ett staket emellan!
Fick ringa efter förstärkning! Så Bosse kom och motade bort dem, så jag kunde kasta mig över "stegen"! Med hundarna i släptåg!
Kossorna var ju egentligen inga kossor utan ungtjurar, men det är samma sak. De är väldigt intresserade av hundarna, och vissa kan ju bli arga på hundar, så här tas inget för givet!









Men visst är de fina (med staketet emellan) och de behövs ju för att hålla landskapet öppet.

I morse när vi vaknade hade det slutat blåsa! Med andra ord var det dra sig mot havet och lite svalka. Fortsatte söder ut och hamnade i Degerhamn. En stor ställplats med många elplatser.
Här syns bara en liten del av området. Bortanför bilarna finns en "strand", där vi var och badade, hundarna och jag. Dvs. jag fick tvinga ut dem i vattnet, för att svalka dem! Men badade gjorde de till slut.
En "kisserunda" med hundarna, till hamnområdet, var lagom långt att gå i värmen. Samhällena på Öland är ju inte så stora. Degerhamn är inte något undantag. I morron tar vi fram cyklarna och ser om i omgivningarna. Men i kväll, ska vi grilla och njuta av den fina sommarkvällen.

Ses igen!

Inga kommentarer: