måndag 6 augusti 2012

Lördag 4/8
Färden går vidare mot Linköping. Men varför åka direkt dit, när man kan göra små stopp på vägen?
Borensberg är en liten idyll med både Göta kanal och Motala ström!
Kanal hotell från "kanalsidan"

Motala ström rinner förbi på "baksidan" av Kanalhotellet.

Någon hade glömt sina kängor vid kanalen.....
Vi åker vidare och nästa stopp blir Berg's Slussar. En sluss-trappa med en nivåskillnad på 37m! Har glömt hur många slussar det är, men många är det!
De här slussarna är en populär sevärdhet. Här finns stor parkering och även en ställplats för husbilar, men billigt var det inte!
Parkering och ställplats Berg's slussar

Linköping nästa!!
Men det blev "Gamla Linköping" som fick vår uppmärksamhet. Vi kan rekommendera ett besök i denna gamla miljö. Vi lyckades pricka in den timmen när solen var framme....
Cloetta's 50-talsbutik.

En av gränderna

Något för ordningsmannen i familjen?

Torget i "Gamla Linköping"

Kryddträdgården
Det blev handlat choklad i Cloetta's 50-tals butik. Det var en perfekt kopia på hur vi mindes affärerna från när vi var små.... Jisses, nu låter det som vi är lastgamla, fast vi nyss fyllt 30 år, eller nåt sånt.
När vi tröttnade på gamla hus och miljöer åkte vi till närmaste camping. Där fick vi en fin kväll, varmt och skönt och dessutom en stor äng för hundarna att springa av sig på! Hmm, ängen var säkert inte avsedd för hundrastning........

Söndag 5/8
Nu drar vi mot kusten!
Stannar till i Söderköping. Går en bit längs Kanalen och sen in bland de små gränderna.

Gästhamnen i Söderköping, Göta Kanal

Klocktorn och kyrka, Söderköping

En del tar det med ro, trots all tumult runt kanalen!
Efter alla "gamla" hus och Kanalen med slussar, gjorde vi något helt annat på eftermiddagen!
Vi åkte till Waldemarsvik och hälsade på hos Gina's uppfödare. Träffade Gina's mamma och systrar och ytterligare två "Italienare"
Mamma "Mini"

De två bruna systrarna och så "Zoe" nyinflyttad på kenneln.
Efter sol kommer regn.... Ja så fick vi en ordentlig åskskur över oss lagom när vi skulle lämna alla hundarna.
Men till kvällen klarnade det upp, så vi gick en ordentlig kvällsrunda med hundarna runt Waldemarsviken. Tittade på skutor i hamnen bland annat.

Waldemarsviken mot utloppet

På väg in genom den långa "fjorden" mot hamnen i  Waldemarsvik.
Måndag 6/8
Vi sov över på ställplats i Waldemarsviks gästhamn.Granne med ett nyöppnat bageri!! Naturligtvis måste det bli nybakade frallor till frukost! Rekommenderas! Det blev även nybakat surdegsbröd med i påsen, gott till lunchen.
Idag är det ytterligare en kuststad som får besök. Västervik.
Stadsvandring, som vanligt. Här har vi inte varit sedan vi hade Maxi'n (och det är mer 15år sedan vi sålde den!), då vi seglade hela vägen upp längs ostkusten.
Båtmansstugor.

Gott om klätterrosor vid husen.

Det tar på krafterna att gå runt och titta, för inte kom vi håg särskilt mycket efter alla åren, så timmarna rann iväg. Nu tar vi kväll med lite middag och sen en bok och kanske lite stickning, för min del. Utsikt  mot Västerviks gästhamn har vi från första parkett....