onsdag 30 maj 2012

På tur, del två.

Vindebyöre Camping lämnade vi på Kristi Himmelsfärds dagen. Det var helgdag även i Danmark, så trafiken var ganska gles. Vi körde vidare på delar av Margueriteleden och fick se många vackra vyer. Vi åkte vidare på södra Fyn och stannade till i Fåborg.
Smala gränder med små gamla hus och ett och annat korsvirkeshus präglar många städers centrum i Danmark. Fåborg var inte undantaget.
Efter pausen åkte vi vidare på Margueriteleden, som går kors och tvärs genom alla de danska öarna! Mot Jylland styrde vi kosan. Över den gamla "Lille Belts bron". Egentligen i smalaste laget för vår husbil, men det gick bra, PUH! Kvällen närmade sig, så det var dags att hitta camping för ännu en övernattning. Det blev Veijle, någon mil norr om Fredericia. Campingen låg i en bokskog, med ett kolloniområde som granne. Skogen gav fin hundrastning och kollonilotterna med små stugor och odlingar blev ögongodis för mig, som ibland saknar en trädgård.

Jylland.
Vi åkte norr ut längs den östra sidan av Jylland. Vi hade tänkt stanna till i Århus.... men det gick inte att hitta någon parkering som var tillåten för husbilar! (Tyvärr ett fenomen som fanns i många av städerna vi besökte i Danmark.) Så efter att ha snurrat runt ett tag gav vi upp och åkte vidare. Vi körde delar av Margueriteleden och även många andra småvägar. Rutten ändrades efterhand, så den passade oss på bästa sätt.
Vi var ju bara tvungna att passera en av Danmarks högsta punkter: Himmelsbjerget, med hela 147 m över havet! Stället var ett populärt utflyktsmål för danska familjer med den obligatoriska fikakorgen!
Vi körde vidare och hamnade till slut i Ålborg.  Vi hittade en camping med gångavstånd till centrum, så där stannade vi två nätter och njöt av fint väder.

Det blev några fina promenader till centrum och visst fanns det mycket att titta på i Ålborg också.

På söndagen (20/5) åkte vi vidare längs östra sidan av Jylland mot Skagen. Vädret började bättra sig, så solen ville nästan tränga fram ur diset.
Blåsten hade för tillfället avtagit ordentigt, så vi fick en fin promenad från parkeringen till "Grenen".

Det var en speciell känsla att stå där längst ut på udden, där två hav möts....
Efter besöket på Grenen, blev det ett besök inne i byen. Som många andra danska städer fanns det små gamla hus och smala gränder.  Men även nyare hus i gammal stil som fint smälter in i den gamla bebyggelsen.

När vi tröttnat på Skagen åkte vi vidare mot Hjörring, där vi bestämde oss för att stanna över natten. Det var färdigåkt för den här dagen. På kvällen planerades resan för nästa dag.
Ribe, Danmarks äldsta stad var målet. En etapp på sådär en16 mil tror jag det var. Det blev de stora vägarna ner till Ribe. Campingen låg ca 1,5 km från centrum med bra gångväg in. Och i Ribe behövdes två dagar bara för att se och smälta alla intryck! Det var en riktig pärla!

Den här lustiga pelaren hittade vi hamnen. Ringarna på den visade sig vara markeringar för hur högt vattnet varit vid några stora stormfloder! Den övre satt ungefär tre meter upp och då var är det nästan två meter ner till vattenytan, från kajkanten!
Snacka om översvämningar!
Det var faktiskt lite svårt att slita sig från Ribe, men vi hade lite till som vi ville hinna med att se innan ledigheten tog slut. Så på onsdagsmorgonen åkte vi vidare mot Vadehavets naturreservat och viltskyddsområde. Vadehavet var verkligen ett passande namn. Långgrunt nästan så långt man kan se.

På en vall gick vägen genom Vadehavet ut till Römö. Ön var ju nästan en enda stor sandstrand! Ebb och flod påverkade naturligtvis också sandstrandens storlek.

På södra delen av ön, där vi gick, fanns en hamn med färjeförbindelse till ön Sylt, som är tysk. Fiskaffär med både färsk och rökt fisk fanns och naturligtvis diverse turistfällor med lockpriser och "outlet" priser. Även en del moderna hus, som kändes malplacerade i omgivningen:
Under huskropparna fanns plats att parkera två bilar. Men utsikten från takterasserna måste vara magnifik!
Flera campingar fanns på ön, men vi valde att åka vidare efter att tittat runt. Som vanligt blåste det halv storm. Självklart är det därför horisonten i Danmark är full av vindkraftverk!
Vi körde tvärs över södra Jylland tog en övernattning längs vägen och fortsatte sen längs Flensburgsbukten

mot Sönderborg och ön Als. Vi stannade till vid Dybböle Banke,
som är en minnesplats för de som stupat i krig för länge sen. Utsikten var slående vacker. Väl värt ett stopp.

Efter en och en halv vecka började vi nu längta tillbaka till Sverige! Så hemfärden började med resa mot "Lille Belt" igen. Kvällens stopp blev på andra sidan bron, dvs  i Middelfart på Fyn. För ovanlighetens skull blev det övernattning på ställplats för husbilar i Gästhamnen. Platserna var välordnade och avskiljda med häckar, så det gick att sitta avskilt, trots att det stod husbilar runt en.
Kvällen var en sån där ljum försommarkväll och vi fick gratis underhållning av alla seglarskolor som hade kurs.
Det var både Optimistjollar och lite större jollar som hade kurs. Även en och annan seglare, som Maxi 77:an i mitten, seglade ut för en kvällstur. Just då, saknade vi det där seglarlivet.....

Kvar att se på Fyn var Kerteminde, på nordostsidan. Där var Bosse och badade med sin farmor och farfar när han var liten, så det var en plats som ville återses. Margueriteleden gick delvis där vi körde och vackert var det. Lunch vid stranden blev det innan vi åkte vidare mot Sverige.
Två broar och sådär en 15 mil senare var vi tillbaka på svensk mark!

Fredag kväll fanns vi i Mölle, där de sista lediga dagarna försvann.