torsdag 17 augusti 2023

Plötsligt händer det.....

Efter fyra dagar på Böda hamns Ställplats,  var det dags att byta vy. Men vi kommer att sakna Hundbadplatsen, som ligger längst bort på sandstranden (se bild).
Vi åkte lite längre norrut, till Nabbelund. MEN, vad besvikna vi blev! Inga platser på piren eller grusparkeringen! Nu har Länsstyrelsen varit i farten igen - och nu tillåts bara platser på det inhängnade området! Vi fick väl en av de bättre platserna, på gräs och med solmöjlighet.
Men många platser ger minimalt med sol och andra platser är längs staketet, ut mot vägen, och på asfalt! Allt till det sämre😪
Men vi är nöjda och tänker ta ett par dagar här ändå.....
Eftersom vi har haft flera vilodagar i Böda - kom cyklarna fram efter lunch! Det var länge sen de blev luftade...... Men vädret var ju perfekt för en tur på två hjul. Det blev en tur till Ölands Norra Udde och "Långe Erik".
Vi stannade lite innan vi var framme vid fyren och lät hundarna bada. Sen fick vi sitta och torka en stund, innan vi cyklade vidare.
Vi fortsatte på cykelvägen till Byxelkrok, och svängde förbi Ställplatsen i hamnen. Där var det fullt!
Vi vände där och cyklade tillbaka i - motvind! Inte hade vi märkt att det blåste så mycket innan......
Tillbaka i Nabbelund,  blev det ett dopp i havet! Här är en grund vik/lagun, så det kändes ljummet i vattnet.  Termometern visade 18°! Det var skillnad mot 12° i Böda!

Igår handlade vi färsk laxfilé, som vi grillade till kvällens middag. Lyxmat, med tanke på priset (399:-/kg!) Men gott var det!

Ikväll blir det fläskfilé på grillen och uppstekta potatis och svampsås. Det blir gott det också.