lördag 28 maj 2016

Efter sol och värme......

- Ja, då kommer bakslaget med regn, kyla och blåst!
Men först fick vi en härlig dag i sol och värme på Borensbergs Ställplats.
Plats för många bilar fanns det. Och till kvällen var det fullt på elplatserna och ett par bilar stod utan el.
Eftermiddagen ägnades åt att ladda batterierna...... med stickning vid kanalen.
Zelda höll mig sällskap, i skuggan under bänken jag satt på. Det sämre vädret som var på ingång förvarnade med en ganska kraftig vind, så vi fick försöka hitta lite lä bakom husbilarna. På natten till onsdagen började det regna.......
En natt på Ställplatsen i Borensberg räckte, så vi åkte vidare på torsdagsmorgonen. Norr ut och runda Vättern för att ta in på Karlsborgs Camping. Regnet strilade ner hela dagen, men en liten rundtur i staden blev trots allt. Vi gick längs Vätterns strand och konstaterade att det inte var konstigt Bosse haft ont av sin pollenallergi!

Vattnet var alldeles gulgrumligt av pollen!
Till sista kisserundan hade det slutat att regna, så visst blev det en hyfsad solnedgång trots allt.

Dessutom fick jag se en Skrakfamilj! Ungarna kan inte ha varit mycket mer än nykläckta......

På torsdagen åkte vi vidare:
Mot Hajstorp på små slingriga vägar. Regnskurarna avlöste varandra men vad gjorde det - vi satt ju under tak!
Framme i Hajstorp kom vi till en helt tom Ställplats...... Så vi kunde välja plats fritt. Lagom på plats, fick vi sällskap av ett par från Norge. De var också ute efter cykling längs kanalen!
På eftermiddagen lättade regnet och vinden tilltog! Men vi gav oss i väg mot Lyrestad på cyklarna. En liten tur på 15 km tur och retur. Blåsten var inte bussig, rak motvind hela vägen till Lyrestad!
Men tillbaka gick cyklingen som en dans. Lite grillat till kvällen och ett glas rött. Mer behövs inte för att vi ska svimma tidigt!
Regnet fortsatte på fredagen, men vinden hade avtagit en aning. Så vi trotsade vädret och gav oss iväg straxt innan lunch, mot Tåtorp, en sträcka på ca 22 km. Framme i Tåtorp hittade vi ett vindskydd, där vi kunde sitta torrt och äta vår medhavda lunch. På tillbaka vägen upphörde regnet och cyklingen tillbaka flöt på bra, trots lite motvind. Vi stannade till i Töreboda och handlade lite "go fika" att ha när vi kom hem....... I och med fredagens cykling, så har vi klarat av hela Göta Kanal. Det finns ju sträckor som inte följer kanalen utan går på vanliga bilvägar - de har vi valt bort! Sträckan Hajstorp - Tåtorp är nog en av de finare vi cyklat.
Till kvällen dök det upp några fler husbilar för övernattning.....
Ställplatsen i Hajstorp är absolut den bästa vi stått på....... Där finns allt, tömningsplatta för gråvatten och en ny servicebyggnad med toaletter, duschar och tom tvättmaskin och torktumlare som man får använda utan extra kostnad! Helt klart 5-stjärnigt!
I dag lördag lämnade vi Hajstorp för att åka till Lidköping. En stad som vi tidigare bara "åkt förbi". Men den här gången ger vi staden en chans. Campingen får klart godkänt för sina praktiska Husbilsplatser. Asfalterat för bilen, med en gräsplätt för två och fyrbenta att njuta på. Kan inte bli bättre......
En liten tur "på stan", blev det under eftermiddagen. Det blev mest promenerat i "Gamla Staden", bland trähusen.

En innergård med ett stort Kastanjeträd!
 På tillbakavägen gick vi förbi segelfartyget Mina. Klart vi inte kunde missa något sådant....
Efter flera dagar med regn, kyla och blåst har det blivit lite varmare idag, och nu till kvällen tittar solen fram mellan molnen. Vi hoppas på solsken i morron!